در دنياي امروز که کامپيوتر به زندگي روزمره وابسته شده، ايجاد و توسعه مجموعه هاي سخت افزاري و نرم افزاري کامپيوتري نيازمند تخصصهاي مختلف در سطوح مختلف است و استفاده نامناسب از کارشناسان مي تواند بهره وري را پايين آورد. از اين رهگذر، رشته اي به عنوان کارداني کامپيوتر در چهارچوب اهدافي معين و از پيش تعيين شده تأسيس شده است و کاردانهاي کامپيوتر قادرند در چارچوبي که براي اهداف آن تعليم گرديده اند مؤثر واقع شوند. هدف از ايجاد کارداني کامپيوتر، آموزش افراد براي برنامه ريزي کامپيوتري است که قبلاً آماده و نصب شده اند. کاردان برنامه ريزي زير نظر تحليل گر، طراح و برنامه ساز انجام وظيفه مي کند.


يک کاردان برنامه ريزي داراي تجربه زياد، حتي خود مي تواند يک نرم افزار ساده را طراحي کند و برنامه هاي مربوطه را بنويسد. کار با نرم افزارهايي که قبلاً نصب و طراحي شده اند شامل ورود اطلاعات، اجراي نرم افزار، توليد خروجي ها و گزارشهاي پيش بيني شده از عهده کاردان بر مي آيد. اين رشته در ايران در مقاطع کارداني، کارشناسی، کارشناسي ارشد و دکترا تدريس مي شود.


رشته کامپيوتر در دو گرايش سخت افزار کامپيوتر و نرم افراز کامپيوتر تقسيم بندي مي شود. در نرم افزار کامپيوتر، دانشجويان با چگونگي برنامه نويسي و استفاده از کامپيوتر آشنا شده و خيلي به جزئيات ساخت کامپيوتر و نحوه ارتباطات داخلي کامپيوتر کاري ندارند؛ ولي برعکس در رشته سخت افزار، دانشجويان با چگونگي ساخت کامپيوتر و نحوه ارتباطات داخلي قطعات دروني آن آشنا مي شوند.


اين رشته در مفاهيم تئوريکي، آموزش داده مي شود و دانشجويان، آن را در عمل پياده مي کنند. نقش اين رشته در جامعه امروز به اندازه نفوذ خود تکنولوژي در جامعه اهميت دارد همچنان که در تمامي ابعاد جامعه، گسترش پيدا کرده پس نيروي انساني زيادي را مي طلبد. دانشجويان اين رشته بايد از توانايي استنباط مفاهيم، تحليل گري و ارتباط بين مفاهيم و تا حدودي قدرت رياضي برخوردار باشند و بتوانند بين داده ها تحليل و ارتباط برقرار کنند.